logo

by Media XPRIMM
Header
O campanie
in parteneriat cu Politia Rutiera

BONUS-MALUS

Afla daca vei plati mai putin sau mai mult la asigurarea ta RCA!

Afla totul despre sistemul BONUS-MALUS!

Click AICI pentru detalii!

Sfaturi utile pentru calatorii

INFORMATII UTILE

Verifica daca asigurarea ta RCA este valabila in

CEDAM


Verifica daca ai inspectia tehnica periodica valabila la

RAR

CAMPANIE SUSTINUTA DE:

      

TOP STIRI RCA

CE propune norme mai stricte pentru protectia victimelor accidentelor auto, inclusiv cand un asigurator este insolvabil
Comisia Europeana a propus consolidarea normelor UE privind asigurarile auto pentru a le oferi victimelor accidentelor auto o protectie mai eficienta si pentru a imbunatati drepturile detinatorilor de polite de asigurare, chiar si atunci cand un asigurator intra in procedura de insolventa.

Astfel, in 24 mai 2018, Comisia Europeana a prezentat o propunere de modificare a Directivei 2009/103 / CE privind asigurarea auto (Motor Insurance Directive).

"Prin aceasta propunere se va asigura faptul ca victimele accidentelor auto primesc despagubirile integrale care li se datoreaza, chiar si in cazul in care asiguratorul este insolvabil. Normele revizuite vor prevedea, de asemenea, ca persoanele care au un istoric al cererilor de despagubire intr-un alt stat membru al UE sunt tratate in acelasi mod ca detinatorii de polite de pe piata interna si ar putea chiar sa beneficieze de conditii de asigurare mai bune", se precizeaza in comunicatul Comisiei Europene.

Noile prevederi propuse privind procedura de despagubire in cazul in care asiguratorul autovehiculului raspunzator de producerea unui accident este insolvabil vin sa completeze un gol legislativ care a fost in evidenta in cazul falimentului ASTRA Asigurari (Romania), cand solutionjarea daunelor din accidente rutiere produse din vina unor asigurati ai sucursalelor ASTRA din diverse tari UE, a necesitat negocieri ample intre organismele interesate din respectivele tari si autoritatile romane pentru agrearea unei proceduri de lucru. Cele mai vizibile efecte au fost inregistrate in legatura cu daunele produse de asiguratii ASTRA din Ungaria, a caror solutionare a fost asumata - de partea ungara -, de asociatia locala a asiguratorilor care a cooperat cu autoritatea romana de supraveghere si Fondul de Garantare a Asiguratilor din tara noastra.

Falimentul ASTRA Asigurari a fost decis definitiv pe 28 aprilie 2016 de catre Curtea de Apel Bucuresti. ASF a anuntat, in august 2015, retragea autorizatiei de functionare a ASTRA Asigurari si intrarea in procedura de faliment a societatii, in conditiile in care timp de 18 luni nu a putut fi redresata si nu a atras niciun investitor strategic. Astfel, Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) a facut platile catre pagubiti.

Valdis DOMBROVSKIS, Vicepresedintele responsabil cu stabilitatea financiara, serviciile financiare si uniunea pietelor de capital, a declarat: "Prin aceasta propunere, ne asiguram ca victimele accidentelor auto vor beneficia de o protectie mai buna in viitor. In plus, atunci cand un cetatean al unui stat membru se deplaseaza in afara frontierelor nationale si achizitioneaza o asigurare auto intr-un alt stat membru al UE, istoricul cererilor sale de despagubire va fi tratat in acelasi mod ca cel al consumatorilor de pe piata interna respectiva. Iata o veste buna nu numai pentru cei care se deplaseaza pe teritoriul UE, ci si pentru noi toti, in calitate de cetateni ai UE."

La randul sau, Jyrki KATAINEN, Vicepresedintele responsabil pentru locuri de munca, crestere, investitii si competitivitate, a afirmat: "Directiva privind asigurarea de raspundere civila auto reprezinta fundamentul bunei functionari a pietei unice a asigurarilor auto, in beneficiul soferilor si al potentialelor victime ale accidentelor auto. Facilitam mobilitatea in intreaga UE prin portabilitatea istoricului cererilor de despagubire. In plus, imbunatatim accesul la despagubiri pentru victimele accidentelor auto in cazul insolvabilitatii unui asigurator si consolidam lupta impotriva conducerii de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare."

Propunerea de modificare a Directivei privind asigurarea de raspundere civila auto va facilita sarcina autoritatilor de a combate conducerea de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare. Propunerea aliniaza ratele minime de acoperire prin asigurari auto in intreaga UE. In cele din urma, aceasta clarifica domeniul de aplicare al Directivei privind asigurarea de raspundere civila auto in urma hotararilor recente ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Propunerea reprezinta o alta actiune subsecventa Planului de actiune al Comisiei privind serviciile financiare de consum, care a fost prezentat in martie 2017, precizeaza Comisia Europeana.

Propuneri de modificare a normelor in vigoare ale UE privind asigurarile auto:

Comisia propune urmatoarele modificari:

- Insolvabilitatea unui asigurator: In cazul in care asiguratorul vehiculului responsabil de producerea unui accident este insolvabil, victimele vor fi despagubite rapid si integral in statul lor membru de resedinta. In contexte transfrontaliere, responsabilitatea financiara finala va reveni sectorului asigurarilor din statul membru de origine al asiguratorului, ceea ce va permite, totodata, despagubirea rapida a victimelor.

- Declaratiile privind istoricul cererilor de despagubire: Asiguratorii vor trebui sa trateze declaratiile privind istoricul cererilor de despagubire emise de catre un asigurator intr-un alt stat membru in acelasi mod ca cele emise pe piata interna. Acest lucru ar trebui sa garanteze faptul ca cetatenii care achizitioneaza asigurari in strainatate pot beneficia de prime de asigurare mai avantajoase, pe picior de egalitate cu consumatorii de pe piata interna.

- Conducerea de vehicule neasigurate: Competentele statelor membre de a combate conducerea de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare vor fi consolidate. Acest demers ar trebui sa contribuie la combaterea conducerii de vehicule pentru care nu s-au incheiat polite de asigurare ce antreneaza cresterea primelor pentru conducatorii auto onesti.

- Sumele minime asigurate: Cetatenii UE vor beneficia de acelasi nivel de protectie minima atunci cand calatoresc in UE. Propunerea stabileste niveluri de protectie minime si armonizate in intreaga UE pentru leziuni corporale si daune materiale, intrucat nivelurile minime actuale difera usor de la un stat membru la altul.

- Domeniul de aplicare: Pentru a spori securitatea juridica, propunerea incorporeaza in directiva jurisprudenta recenta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Normele clarifica acum, in special, faptul ca accidentele produse in timpul utilizarii obisnuite a unui vehicul in scopul transportului, inclusiv folosirea acestuia pe proprietati private, sunt acoperite de asigurare.

Prima directiva a UE privind asigurarile auto a fost adoptata in 1972, avand drept obiective protectia victimelor accidentelor auto si facilitarea liberei circulatii a autovehiculelor intre statele membre. Ulterior, alte cinci directive privind asigurarile auto au intarit, treptat, protectia cetatenilor UE. In 2009, acestea au fost consolidate intr-o singura directiva a UE privind asigurarea de raspundere civila auto, si anume Directiva 2009/103/CE.

In iunie 2016, Comisia a initiat lucrari in vederea evaluarii Directivei privind asigurarea de raspundere civila auto, incluzand o consultare publica realizata in perioada iulie-octombrie 2017. Modificarile prezentate, in mai 2018, de Comisia Europeana sunt propuse in urma respectivei evaluari.

Gasiti aici mai multe informatii despre Directiva privind asigurarea de raspundere civila auto (Motor Insurance Directive).