logo

by Media XPRIMM
Header
O campanie
in parteneriat cu Politia Rutiera

BONUS-MALUS

Afla daca vei plati mai putin sau mai mult la asigurarea ta RCA!

Afla totul despre sistemul BONUS-MALUS!

Click AICI pentru detalii!

Sfaturi utile pentru calatorii

INFORMATII UTILE

Verifica daca asigurarea ta RCA este valabila in

CEDAM


Verifica daca ai inspectia tehnica periodica valabila la

RAR

CAMPANIE SUSTINUTA DE:

      

TOP STIRI RCA

Asigurarile auto: 2018, o baza pentru 2019
Si in 2018 asigurarile de raspundere civila auto RCA au continuat sa atraga atentia autoritatilor locale si europene, jucatorilor, dar si consumatorilor. Dupa intrarea in vigoare a legislatiei RCA in 2017 - care a eliminat o mare parte a disfunctionalitatilor din anii anteriori -, anul trecut s-a remarcat o scadere a subscrierilor pe acest segment de piata, in timp ce societatile au platit daune tot mai mari, iar numarul masinilor asigurate a scazut. Care sunt provocarile pentru 2019?

Astfel, la un an de la aplicarea Legii RCA, Comisia Europeana a avertizat Romania sa isi alinieze legislatia la normele UE privind asigurarile RCA, iar ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara si jucatorii din piata au constituit un grup de lucru pentru actualizarea legislatiei RCA, grup care va continua sa lucreze in 2019 pentru a identifica cele mai potrivite solutii de modificare a acestei legislatii. Printre cele mai dezbatute modificari se numara eliminarea politelor incheiate pe o luna de persoanele fizice, eliminarea posibilitatii suspendarii contractului RCA, notificarea clientilor cu 30 de zile inainte de expirarea politei, renuntarea la tariful de referinta si asiguratul cu risc ridicat (nu a fost niciun caz pana in prezent) si altele.

De asemenea, o provocare pentru jucatorii RCA, pentru perioada urmatoare, a aparut odata cu publicarea rezultatului anchetei Consiliului Concurentei privind piata RCA, care a amendat cu 53 milioane euro noua companii de asigurari si Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania - UNSAR. In acelasi timp, trebuie sa mentionam ca entitatile sanctionate au declarat ca isi propun sa atace aceasta decizie in instanta.

Amintim ca, in conditiile in care subscrierile politelor facultative CASCO au crescut in acest an (+26% in perioada ianuarie - septembrie 2018), valoarea primelor brute subscrise de asiguratorii RCA a scazut constant inca de la inceputul anului: -13% in primul trimestru, -6,3% dupa primele noua luni din 2018. Asta in conditiile in care asiguratorii au achitat despagubiri mai mari, iar rata combinata a daunei RCA a urcat la 107,40% pana la sfarsitul lunii septembrie, comparativ cu 96,38%, in urma cu un an.

"Anul in curs reprezinta o baza pentru 2019, atunci cand ne asteptam la o reasezare din punct de vedere legislativ pe segmentul RCA, ca urmare a cererii exprese formulate de catre Comisia Europeana. De altfel, 2018 a fost primul an complet de aplicare a noului cadru de reglementare specific asigurarilor de raspundere civila auto (RCA) - Legea nr. 132/2017. Legislatia in domeniu a suferit schimbari importante anul trecut, cu impact semnificativ asupra industriei, fiind asadar necesara adaptarea jucatorilor la noul context", a declarat Alexandru CIUNCAN, Directorul General al UNSAR.

El a aratat ca, potrivit datelor oficiale furnizate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara - ASF, s-a observat, in primele 9 luni ale anului 2018, o majorare a ratei combinate a daunei RCA, dar si o crestere a despagubirii medii pentru daunele materiale de aproape 9%. "O tendinta asemanatoare s-a manifestat si pe segmentul asigurarilor CASCO, unde, comparativ cu perioada similara a anului anterior, rata combinata a crescut de la 105,9% la 109,7%".

"Aceste tendinte sunt cu atat mai importante cu cat asigurarile auto au continuat sa domine piata in primele 9 luni ale anului in curs, 73% din totalul primelor brute pe segmentul asigurarilor generale fiind subscrise pe aceste linii", a precizat oficialul UNSAR.

"La nivelul UNSAR, am depus eforturi continue pentru imbunatatirea cadrului normativ in domeniu, in spiritul legislatiei europene si in beneficiul consumatorilor si al societatii romanesti per ansamblu. In acest context, UNSAR s-a implicat constant in proiectele cu rol de stabilizare si maturizare a pietei, si a fost parte activa a grupurilor de lucru organizate la nivelul ASF", a adaugat Alexandru CIUNCAN.

Cristian IONESCU, Presedinte Directorat, ASIROM VIG, subliniaza ca segmentul asigurarilor auto obligatorii este cel care aduna cele mai multe provocari. "Aici se concentreaza cel mai mare volum de business de pe piata, iar contextul legislativ este unul ce promoveaza mai degraba un mediu semi-concurential. 2018 si 2019 vor fi anii in care se vor resimti cel mai puternic efectele impunerii, in 2017, a unor tarife normate. Iar rezultatele preliminare privind rata daunei publicate de autoritatea de supraveghere confirma acest lucru. Ne asteptam ca, pana la sfarsitul anului, deficitele pe aceasta clasa de asigurari sa se adanceasca, conjunctura indicand ca nici 2019 nu va arata bine", a spus acesta.

Si Paul SWOBODA, Presedinte Directorat, GRAWE Romania, este de parere ca cea mai mare provocare din segmentul asigurarilor auto este reprezentata de revenirea pietei la o rata combinata de peste 100%.

La randul sau, Fran?ois COSTE, CEO, GROUPAMA Asigurari, a afirmat ca anul 2018 a venit, intr-adevar, cu multe schimbari. "Totusi, piata asigurarilor a continuat sa fie dominata de asigurarile auto. O evolutie care a marcat acest segment a fost cresterea pietei auto din primul semestru, atat cea de masini noi (33%), cat si cea de masini second-hand (7%), care a sporit numarul de inmatriculari si a sustinut, in mod implicit, liniile RCA si CASCO. Pe de alta parte, provocarea pentru asiguratori a fost profitabilitatea scazuta a RCA, un efect pe care am continuat sa il resimtim dupa reducerea prin lege a tarifelor pe acest segment".

"Anul 2018 a fost unul de cristalizare a unor tendinte pentru industria de asigurari din Romania, in conditiile in care piata de profil, la 9 luni, a evoluat sub ritmul general al economiei, raportand o crestere de 2,1%. Raportul dintre life si non-life a ramas constant, ambele segmente mentinandu-se pe traiectorii ascendente, dar inca sub potential. Statisticile oficiale ale ASF din perioada ianuarie-septembrie arata ca asigurarile auto continua sa domine volumul total de afaceri non-life, cu o linie CASCO ce si-a accelerat cresterea. In paralel, politele obligatorii RCA s-au mentinut in scadere", a atras atentia si Adrian MARIN, CEO, GENERALI Romania.

Prognoze pentru 2019

"Ultimii ani ne-au demonstrat ca exista o corelatie, cu un usor decalaj, intre ciclurile economice si afacerile in asigurari si de asemenea, o dependenta considerabila fata de activitatea de finantare. In masura in care economia se va mentine pe o linie pozitiva, putem afirma ca si piata de asigurari va evolua", a afirmat Adrian MARIN.

In opinia lui Cristian IONESCU, anul 2019 va ramane unul cu aceleasi provocari principale: lupta asiguratorilor de a controla deficitele semnificative proiectate pe segmentul RCA si competitia acerba pentru atragerea de afaceri facultative. "In privinta asigurarilor obligatorii, fara o revenire la liberalizarea pietei, efectele negative se vor accentua, putand chiar duce la inregistrarea unor noi situatii de intrare in incapacitate de plata. De partea cealalta, marjele de profit ale asigurarilor facultative continua sa se reduca, cel mai elocvent exemplu fiind segmentul asigurarilor CASCO, care este pe cale sa redevina neprofitabil pentru multi jucatori de pe piata si la nivel consolidate", a adaugat el.

"In ceea ce priveste anul 2019, printre obiectivele Uniunii pe aceasta linie de business se numara introducerea sistemului tabelar pentru vatamari corporale, cresterea gradului de cuprindere in asigurare, digitalizarea si introducerea sistemului telematics, alaturi de cresterea nivelului de siguranta rutiera. Acesta este si contextul in care am lansat prima campanie de educatie si preventie rutiera a UNSAR: Campania ATENT IN TRAFIC", a afirmat Alexandru CIUNCAN.

Uniunea a constatat, ca urmare a acestui demers, ca marea majoritate a studentilor care au participat in cadrul campaniei considera ca nivelul de pregatire asigurat de scoala de soferi este scazut, iar circa 99% dintre acestia sunt de parere ca introducerea notiunilor de condus defensiv in pregatirea viitorilor soferi ar fi un lucru necesar. Mai mult decat atat, 94% dintre participanti au apreciat utilitatea informarilor privind notiunile de educatie financiara in domeniul asigurarilor auto, intarind astfel nevoia consumatorilor de a avea acces la informatii cu privire la asigurari si la beneficiile acestora.

"Campania ATENT IN TRAFIC va continua si in 2019, in contextul in care UNSAR considera siguranta rutiera o prioritate pentru toate partile implicate", a precizat Alexandru CIUNCAN.

Pentru anul 2019, toti jucatorii din piata asteapta armonizarea legislatiei RCA cu reglementarile europene, respectiv consolidarea pietei. Chiar si Consiliul Concurentei recomanda eliminarea politei RCA pentru o luna deoarece sunt destul de multe masini in circulatie care nu au RCA valabil in conditiile in care proprietarii au uitat sa reinnoiasca polita. Consiliul mai recomanda elaborarea de catre ASF, impreuna cu societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto reprezentative, sau cu organizatiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduita aplicabil in relatia dintre societatile de asigurare si unitatile de reparatii auto, in vederea evitarii prejudiciilor aduse consumatorilor.

FGA continua sa plateasca dupa falimentele ASTRA si CARPATICA

Comisia speciala a FGA a emis in total, pana la 30 octombrie 2018, un numar de 90.235 decizii si s-a achitat suma de 599,4 milioane lei, din care 370,5 milioane lei pentru creditorii ASTRA Asigurare - Reasigurare, in timp ce pentru creditorii CARPATICA Asig. s-au aprobat 222,2 milioane lei. De asemenea, FGA a aprobat si suma de 6,7 milioane lei pentru creditorii FORTE Asigurari, a aratat Carmen RADU, Presedintele FGA - Fondul de Garantare a Asiguratilor, care a mentionat ca au existat 97 de cereri pentru care s-a platit suma maxima de 450.000 lei/cerere.

"La sfarsitul anului 2017, ne-am propus sa depunem toate eforturile pentru a finaliza 95% din cererile de asigurare primite de la creditorii ASTRA Asigurare - Reasigurare si peste 70% din cele ale creditorilor de la CARPATICA Asig. Aceste obiective au fost indeplinite dupa primele 10 luni ale anului 2018", a precizat Carmen RADU.

Alte asigurari cu potential de crestere

"Ca o viitoare tendinta, consideram ca atat segmentul asigurarilor de raspundere civila - RCA, cat si cel al asigurarilor private de sanatate au un real potential de crestere. Alte oportunitati semnificative se intrevad datorita evolutiei rapide a sectorului digital. Riscul cibernetic este in prezent produsul de asigurare cu cea mai spectaculoasa crestere la nivel mondial si cu siguranta aceasta tendinta va fi urmata si de companiile de asigurari din Romania, cu o evolutie vizibila in urmatorii 2-3 ani", a declarat Maria RANGELOVA, CEO, CertAsig Romania (sub conditia aprobarii ASF).

In acest an, RANGELOVA a vazut o posibila amenintare - dar care a avut in cele din urma un rezultat pozitiv -, in incercarea legiuitorului de a modifica legea achizitiilor publice, cu efect direct asupra asigurarilor de garantii. Maria RANGELOVA s-a aratat incantata de raspunsul rapid, unitar si profesionist din partea intregii piete de asigurari, care a conlucrat pentru elaborarea unui ghid de bune practici privind instrumentele de garantare pe care companiile de asigurare au dreptul sa le emita.

Mai multe declaratii referitoare la provocarile si oportunitatile din intreaga piata de asigurari, si nu numai, gasiti in Revista PRIMM Asigurari&Pensii (click pentru download).