logo

by Media XPRIMM
Header
O campanie
in parteneriat cu Politia Rutiera

BONUS-MALUS

Afla daca vei plati mai putin sau mai mult la asigurarea ta RCA!

Afla totul despre sistemul BONUS-MALUS!

Click AICI pentru detalii!

Sfaturi utile pentru calatorii

INFORMATII UTILE

Verifica daca asigurarea ta RCA este valabila in

CEDAM


Verifica daca ai inspectia tehnica periodica valabila la

RAR

CAMPANIE SUSTINUTA DE:

      

TOP STIRI RCA

Ce credeti despre sistemul de despagubire directa pe RCA propus de CSA? Comentati aici!

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a anuntat recent ca intentioneaza modificarea legislatiei secundare in scopul imbunatatirii sistemului de instrumentare si plata a dosarelor de dauna pe RCA. Proiectul, inaintat deja spre consultare asociatiilor profesionale UNSAR si UNSICAR, prevede introducerea unui sistem de despagubire directa pe segmentul asigurarilor obligatorii de raspundere civila auto, pe modelul celui existent in Italia. Astfel, soferii pagubiti in accidente vor putea solicita propriului asigurator RCA plata daunei, urmand ca acesta sa recupereze despagubirea de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate. Vedeti in continuare care sunt principalele caracteristici ale proiectului de norma si comentati aici!

Potrivit sistemului de despagubire directa propus de CSA, asa cum arata schema de mai jos, soferii pagubiti in accidente rutiere vor putea fi despagubiti de propriii asiguratori RCA. Ulterior platii despagubirii cuvenite asiguratului prejudiciat, asiguratorul acestuia isi va recupera banii de la asiguratorul soferului vinovat.

Stabilirea raspunderii se va face pe baza criteriilor de determinare a responsabilitatii partilor implicate in accident, in conformitate cu prevederile legale privind circulatia pe drumurile publice, dar si a cazurilor stabilite de CSA si UNSAR in cadrul procedurii de constatare amiabila.

In prezent, pe rolul instantelor de judecata se afla foarte multe dosare de regres administrativ pe CASCO, din cauza unor asiguratori RCA care refuza sa faca despagubirile sau reduc compensatiile datorate sub diferite pretexte.

Pentru a evita o crestere a numarului de dosare solutionate in instantele de judecata, acest sistem de compensare va fi strict reglementat, propunerea CSA fiind incheierea unui acord care sa prevada procedurile de solutionare a acestor dosare si infiintarea unui Centru de compensare, fie ca entitate separata, fie ca departament in cadrul UNSAR.

Acesta ar gestiona raporturile dintre cele doi asiguratori in cadrul sistemului de despagubire directa, compensarile calculandu-se pe baza costurilor medii cu daunele pe RCA la nivelul anului anterior. Valorile medii ar urma sa fie stabilite de CSA si UNSAR si comunicate pentru fiecare an printr-un ordin emis de autoritatea de supraveghere.

Obiectivele sistemului de despagubire directa sunt imbunatatirea serviciilor de instrumentare si plata a daunelor oferite asiguratilor, reducerea timpului de solutionare a dosarelor de dauna de la 90 la 60 de zile, un mai bun control al costului cu despagubirile, cresterea increderii asiguratului in propriul asigurator si, pornind de aici, o dezvoltare a produselor de asigurare facultativa CASCO.

Principalul avantaj al introducerii acestui sistem este insa responsabilizarea soferilor in alegerea asiguratorului RCA. Astfel, in aceste conditii, soferii nu ar mai face alegerea pe criteriul pretului mai scazut, pe principiul ca persoanele care beneficiaza direct de despagubire de pe urma asigurarii RCA nu sunt ei, ci cei pe care i-ar prejudicia in cazul in care ar provoca un accident rutier.

Descrierea proiectului de implementare a sistemului de despagubire directa

 



Alte propuneri de modificare a normelor RCA prevazute de Comisia de Supraveghere vizeaza, potrivit unor surse din piata, modul de calcul al primelor pentru stabilirea de catre asiguratori a unor tarife clare, segmentate strict pe categorii de risc. Astfel, s-ar elimina situatiile in care un client primeste oferte de pret diferite din partea aceleiasi societati, in functie de canalul de vanzare.

De asemenea, propunerile CSA ar include si mentionarea valorii comisionului pentru intermediere pe politele de asigurare, precum si eliminarea prevederii privind limitarea la 25% a reducerilor acordate pe RCA.

Cum arata alte sisteme europene de compensare directa


Sistemele de compensare directa functioneaza si in alte tari, insa pana in prezent nu exista o forma unanim acceptata, fiecare stat adaptand legislatia in raport de propriile necesitati specifice.

In Italia, sistemul de compensare directa, cunoscut si sub denumirea de CARD, a intrat in vigoare la sfarsitul anului 2006, generand si modificari ale Codului civil si ale metodelor de aplicare ale sistemului Bonus-Malus. Astfel, o victima a unui accident rutier poate solicita compensatii pentru daune materiale asiguratorului sau RCA, urmand a fi compensat integral. In continuare, asiguratorul partii prejudiciate va obtine de la cel al partii adverse o indemnizatie calculata in functie de dauna medie inregistrata pe piata in anul anterior. De aici apar insa si multe semne de intrebare referitoare la compensarea intre cele doua companii de asigurari si cum ar trebui reglementat acest raport pentru a asigura corectitudinea si transparenta procesului.

In acelasi timp, in Franta si Belgia, scopul a fost de a despagubi persoanele vatamate corporal sau mostenitorii celor decedati cat mai rapid. De aceea, victimele (pietoni, biciclisti sau pasageri ai vehiculelor) se pot adresa oricaruia dintre asiguratorii celor implicati in accident, urmand ca vinovatia sa se stabileasca ulterior.

In Franta, acest sistem functioneaza sub forma unui acord intre companiile din piata la care au aderat peste 90% dintre companiile active pe segmentul RCA, nefiind insa obligatoriu.

Comentati AICI