logo

by Media XPRIMM
Header
O campanie
in parteneriat cu Politia Rutiera

BONUS-MALUS

Afla daca vei plati mai putin sau mai mult la asigurarea ta RCA!

Afla totul despre sistemul BONUS-MALUS!

Click AICI pentru detalii!

Sfaturi utile pentru calatorii

INFORMATII UTILE

Verifica daca asigurarea ta RCA este valabila in

CEDAM


Verifica daca ai inspectia tehnica periodica valabila la

RAR

CAMPANIE SUSTINUTA DE:

      

TOP STIRI RCA

"Nu ati facut accident? Felicitari! Prima RCA tocmai vi s-a dublat, dar aveti 5% reducere"
Foto: cbc.ca

Ce concluzie poate trage un client cand afla ca i se dubleaza prima de asigurare dupa numai sase luni, fara sa fi cauzat vreun accident? Cel mai probabil, va considera ca este pacalit.



Spre exemplu, o femeie in varsta de 29 de ani din Bucuresti, aflata initial in clasa B0 de bonus-malus, care conduce un autoturism cu un motor de 1.900 cmc si o putere de 50 kW plateste acum de aproape doua ori mai mult decat in vara anului trecut.

In iulie 2012, subiectul nostru a incheiat o polita RCA pe o perioada de 6 luni, la cel mai mic pret disponibil in acel moment pe piata, respectiv la o prima de 261 lei. Cand a venit vremea reinnoirii politei, in ianuarie a.c., aceasta a incheiat RCA-ul la un pret aproape dublu, de 486,5 lei, la aceeasi companie, aflata de altfel tot printre asiguratorii cu tarifele cele mai mici din piata. Si, deoarece nu a provocat niciun accident in ultimele 6 luni, a beneficiat si de o reducere de 5%, aferenta clasei B1 de bonus-malus. Reamintim faptul ca in piata exista oricum diferente de tarife de la simplu la triplu, pentru acelasi sofer, de la o companie la alta, precum arata si acest studiu. Insa, in cazul de fata, clientul a optat de fiecare data pentru tarifele cele mai scazute.

Faptul ca RCA-ul ramane principala unealta pentru a atrage clienti, dar si lichiditati rapide nu mai este un secret pentru nimeni. La fel de bine este cunoscut faptul ca pretul este singurul aspect care conteaza in cazul unei asigurari standard precum aceasta. De aceea, companiile care vand RCA au facut "cu schimbul" de-a lungul vremii cand a fost vorba de cele mai scazute tarife din piata.

Totusi, din punctul de vedere al consumatorilor, era de asteptat ca sistemul Bonus-Malus sa aduca un echilibru in politica tarifara, astfel incat cei care provoaca accidente sa fie intr-adevar penalizati pentru daunele mari pe RCA invocate de asiguratori. Insa realitatea arata ca majorarea tarifelor este facuta in mod... aleatoriu.

Deci, de ce apar diferente de pret de la simplu la dublu la aceeasi companie, pentru acelasi client, dupa numai jumatate de an? Raspunsul este simplu: pentru ca se poate. Iar cuvantul cheie in acest context este "tariful de baza". Fiecare companie RCA din Romania isi stabileste tarifele, in functie de necesitatile sale de moment si de calculele pe care le face. Preturile sunt apoi inaintate catre CSA, care le verifica si le aproba, acestea fiind de fapt primele de baza la care se aplica reducerile sau majorarile aferente claselor de bonus-malus.

Intrebarea care ramane este urmatoarea: care mai este utilitatea sistemului bonus-malus, daca fiecare companie stabileste oricum tarifele fara sa puna pret cu adevarat pe istoricul de daune al clientului?

Chiar si in aceste conditii, asiguratorii se plang de despagubiri pe RCA in cuantum de 1,3 mld. lei la noua luni si rate ale daunei de 105%. Cresterea tarifelor simtita la inceputul acestui an vine ca o consecinta directa a acestei stari de fapt a pietei, insa ar trebui facuta o departajare intre cei care au un grad ridicat de risc sau au provocat deja accidente si cei care au avut un comportament adecvat la volan.

Sistemul Bonus-Malus a intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2010 pentru persoane fizice si de la 1 ianuarie 2012 pentru persoane juridice. Conform acestuia, pretul asigurarii creste sau scade in functie de cat de disciplinat este un sofer, lucru lesne de inteles din punct de vedere al responsabilizarii participantilor la trafic, cat si pentru acoperirea despagubirilor mari platite pe RCA.

Sistemul este conceput astfel incat cei care nu au provocat accidente sa beneficieze de reduceri de prima de pana la 50% din tariful de baza afisat de o companie (dupa 7 ani fara accident) sau, in caz contrar, sa aiba parte chiar de o dublare a pretului politei (in cazul celor care au fost vinovati de producerea a trei sau mai multe accidente in ultimul an de asigurare). In aceste conditii, se poate concluziona ca soferita amintita anterior a fost un adevarat pericol pe sosele.